ENGRANATGES
Un engranatge és un conjunt de dues rodes dentades (de metall o de plàstic) en que les dents d’una encaixen en les de l’altra; d’aquesta manera, quan una de les rodes gira arrossega l’altra (no hi ha elements intermedis com corretges o cadenes).
La roda dentada connectada a l’aparell motor s’anomena motriu o conductora (és la que empeny) i la que es empesa es la roda
conduïda.
Podem augmentar o disminuir la velocitat en funció del nº de dents de les rodes. Normalment s’usen els sistemes d’engranatges més com a reductors ja que la velocitat dels motors és elevada.
El sentit de gir en els sistemes d’engranatges s’inverteix, es a dir, si un d’ells gira en sentit horari, l’altre girarà en sentit antihorari.
La transmissió de moviment i la força mitjançant engranatges té molts avantatges:
Aplicació:
CÀLCUL DE VELOCITATS:
Es calculen partint del nombre de dents dels engranatges.
RELACIÓ DE TRANSMISSIÓ:
També depèn del nombre de dents de la roda motriu i de la conduïda.
TIPUS D’ENGRANATGES:
La roda dentada connectada a l’aparell motor s’anomena motriu o conductora (és la que empeny) i la que es empesa es la roda
conduïda.
Podem augmentar o disminuir la velocitat en funció del nº de dents de les rodes. Normalment s’usen els sistemes d’engranatges més com a reductors ja que la velocitat dels motors és elevada.
El sentit de gir en els sistemes d’engranatges s’inverteix, es a dir, si un d’ells gira en sentit horari, l’altre girarà en sentit antihorari.
La transmissió de moviment i la força mitjançant engranatges té molts avantatges:
- més solidesa dels mecanismes.
- reducció de l’espai ocupat.
- no hi ha lliscament.
- possibilitat de canvi de velocitat automàtica.
- reducció de soroll.
- capacitat de transmetre més potència.
- la transmissió és exacta.
- automòbil
- petits electrodomèstics (batedores)
- rellotges
- joguines

Es calculen partint del nombre de dents dels engranatges.
RELACIÓ DE TRANSMISSIÓ:
També depèn del nombre de dents de la roda motriu i de la conduïda.

- Amb dents rectes: Roda dentada amb les dents rectes i paral·leles a l’eix de rotació de l’engranatge. Són els més utilitzats i econòmics però sorollosos i per no treballar a grans velocitats. Utilitzats en rellotges, electrodomèstics, joguines, automòbils ...
- Amb dents helicoïdals: Rodes que tenen tallades en la seva perifèria dents en forma d’hèlix. Són més silenciosos però de construcció més complicada i cara. Utilitzats en caixes de canvi.
- Amb dents de fletxa o en forma de V: És un cas particular dels engranatges helicoïdals.
- Engranatges cònics: Normalment s’usen per canviar de direcció (eixos que es tallen). Són troncs de con que tenen dents tallades a la superfície del con (les dents del con poden ser rectes o corbes). Utilitzats en sistemes de transmissió d’un automòbil el diferencial.
- Engranatge cargol sense fi: Engranatge que transmet moviment entre eixos que formen 90º. S’usa per obtenir grans reduccions de velocitat (cada vegada que l’eix motriu (cargol) fa una volta completa, la roda helicoïdal només es mou una dent)
- Engranatge de cremallera: És una barra prismàtica que té dents tallades en una de les seves cares, es a dir, es tracta d’una barra dentada. Es pot considerar la cremallera com una roda dentada amb un nombre de dents infinits i un diàmetre infinit. L’aplicació principal és la transformació de moviment circular en moviment rectilini. Exemple: trepant, direcció d’alguns cotxes, llevataps.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada